• Alle producten zijn toegevoegd aan uw winkelmandje.

Maak van je slaapkamer een oase van rust

Voor een goede nachtrust is een slaapkamer die rust uitstraalt een must. Met enkele eenvoudige ingrepen kan je een mooi resultaat bereiken.

Volgende tips helpen je zeker op weg om van je slaapkamer een oase van rust te maken!

 

1. Een kleurenpalet dat rust brengt

 

Blauwtinten

Blauw is een ideaal kleur voor in de slaapkamer; blauw werkt kalmerend en verzachtend, het brengt je in een ontspannen stemming. Blauw is echter een koud kleur, je zal het moeten aanvullen met warme accenten of materialen als hout, tapijtjes, warme verlichting, ...

Lichte kleuren

 

Beige, gebroken wit en pasteltinten brengen ook een sfeer van rust in de slaapkamer. Wittinten stralen sereniteit uit en pasteltinten stralen zachtheid uit.

 

2. Zachte materialen 

 

Leg een wollen tapijt, een rendierhuid of een schapenvacht in de slaapkamer. Deze natuurlijke materialen hebben een warme, zachte uitstraling.

 

3. Zachte, comfortabele dekens en kussens

Licht en zacht beddengoed

 

Kies voor biologisch (oekotex of GOTS) katoen, dit helpt je 'beter slapen' in alle opzichten: comfortabeler, gezonder, eerlijker en zonder onnodig dierenleed. Biologisch katoen voelt ook zachter aan.

Of kies voor een linnen dekbedovertrek. Het productieproces van linnen is sowieso ecologisch. Daarnaast voelt linnen op je huid heel zacht en fris aan in de zomer, terwijl het in de winter lekker warm aanvoelt. Linnen is daarnaast ook anti-allergisch, wat tot een betere nachtrust leidt. Bijkomend voordeel: gewassen linnen hoeft niet gestreken te worden :).

Fluffy bedsprei

Een bedspei die het volledige bed bedekt en mooi afhangt tot op de grond, brengt rust in de slaapkamer. Kies deze in zachte, natuurlijke materialen en rustgevende kleuren.

 

4. Verduisterende gordijnen

 

Verduisterende gordijnen houden de warmte buiten en zorgen ervoor dat het donker is in de kamer. Een donkere kamer is belangrijk voor een goede nachtrust. In een donkere slaapkamer kan het slaaphormoon melatomine goed vrijkomen en een donkere slaapkamer zorgt ook voor een betere stofwisseling.

 

5. Gedempt licht

 

Fel en hard licht kan onze biologische klok in de war brengen en ervoor zorgen dat we de slaap niet meer kunnen vatten. Plaats een nachtlampje met zacht, gedempt licht naast je bed en gebruik dit als je 's nachts wilt opstaan.

 

6. Een leeshoekje

 

Lezen helpt ons onze gedachten te verzetten en ons te ontspannen. Richt in een hoek van de slaapkamer een leeshoekje in met een fauteuil waar je voor het slapengaan nog een tiental minuutjes kan lezen. 

Slaapwel, zou ik zo zeggen!

Geschreven door Nancy Windels op 29 mei 2017